کیسه فیلتر پلی استر

کیسه فیلتر پلی استر

کیسه فیلتر پلی استر یک نوع کیسه فیلتر است که در صنایع مختلف برای جداسازی ذرات صلب و مایع از هوا و گازها استفاده می‌شود. این کیسه‌ها از الیاف پلی استر تشکیل شده‌اند که به صورت واکنشات شیمیایی و مکانیکی باعث تشکیل ساختار توأم و متشابهی می‌شوند که قادر به جداسازی ذرات مختلف می‌باشند.

کیسه‌ فیلتر پلی استر به دلیل خواص مطلوبی مانند مقاومت در برابر شرایط محیطی سخت، پایداری شیمیایی و مقاومت در برابر حرارت و حجم بالا، بسیار مناسب برای کاربردهای صنعتی هستند.

پارچه پلی استر یا همان پارچه نمدی پایه گیاهی (پنبه) یا حیوانی (پشم) ندارد عمدتاً از مواد مصنوعی (پلاستیکی) و به وسیله ماشین آلاتتولید می شود که هزینه ساخت پایین و حجم تولید آن زیاد است. این پارچه در دو نوع بافته شده و بی بافت به تولید می رسند در تولید کیسه های فیلتر از نوع بی بافت مورد استفاده قرار داده می شود چرا که افت فشار کمتری ایجاد می نماید

طراحی سایت در کرج

انواع کیسه فیلتر پلی استر

چند نوع کیسه فیلتر پلی استر که به طور معمول در صنایع استفاده می‌شوند عبارتند از:

1. کیسه فیلتر پلی استر کیسه‌ای: این نوع کیسه‌ها با استفاده از الیاف پلی استر تولید می‌شوند و جهت جمع‌آوری ذرات معلق درون مایعات یا هوا کاربرد دارند. آنها عموماً برای پالایش آب، فیلتراسیون روغن و واحدهای مختلف صنعتی به کار می‌روند.

2. کیسه فیلتر پلی استر مطبوع یا چاپ شده: این نوع کیسه‌ها بر روی سطح خارجی آنها الگوها، طرح‌ها یا لوگوهایی را دارند که به آنها زیبایی و استحکام بیشتری می‌بخشد. این نوع کیسه‌ها عموماً در صنایع بسته‌بندی، تبلیغات و تجارت استفاده می‌شوند.

3. کیسه فیلتر پلی استر ضدآب: این نوع کیسه‌ها قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و آب را دارند. آنها معمولاً در صنایع مرتبط با آب مثل تصفیه آب، استخرها، منابع آب و قواره‌های آبی استفاده می‌شوند.

4. کیسه فیلتر پلی استر حرارتی: این نوع کیسه‌ها قابلیت مقاومت در برابر دماهای بالا را دارند. آنها جهت استفاده در صنایعی که نیاز به فیلتراسیون در دماهای بسیار بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند تولید فولاد، فراوری شیشه و تولید سیمان.

مهم بودن کیسه فیلتر در صنایع مختلف، کیفیت بالا و انواع متنوعی از آنها را مورد نیاز می‌کند. دقت در انتخاب نوع مناسب کیسه فیلتر پلی استر برای نیازهای خاص شما بسیار مهم است.

تحمل کیسه فیلتر پلی استر در دما های مختلف چه مقدار است؟

کیسه فیلتر پلی استر استاندارد (ضخامت، گرماژ و الیاف متعارف) قادر به کرا کردن در دمای 100 درجه سانتی گراد و به صورت مقطعی دمای 130 با همان راندمان می باشد اما اگر دما از آنچه ذکر گردد بالاتر رود سبب ذوب شدگی ، سوختگی و از هم تنیدگی الیاف پارچه میگردد و باعث از دست رفتن کارایی کیسه فیلتر می شود.

روش های دوختن کیسه فیلتر پلی استر

1- دوخت با نخ مقاوم از جنس پلی استر که برای استحکام و طول عمر بالا با چرخ های 3 سوزنه یا در سه ردیف دوخت انجام می شود.
2- دوخت به روش اولتراسونیک که با دستگاه های مخصوص با اتصال حرارتی اتصال سلولی بیین اجزای کیسه برقرار می شود.

کاربردهای کیسه فیلتر پلی استر عموماً عبارتند از:

صنایع سیمان:

در صنایع سیمان، کیسه‌های فیلتر پلی استر برای جداسازی و جمع‌آوری گرد و غبار سیمان در مراحل تولید و آسیاب سیمان استفاده می‌شوند. این کیسه‌ها به صورت فیلتراسیون، ذرات ریز و پودرهای سیمانی را از هوا جدا کرده و آنها را درون خود نگه می‌دارند.

صنایع فولاد:

در صنایع فولاد، کیسه‌ فیلتر پلی استر برای حذف گرد و غبار و ذرات ریز پدید آمده در فرآیندهای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بگ فیلتر معمولاً در واحدهای انعقاد، کوره‌ها، آسیاب‌ها و سایر بخش‌های تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صنایع چوب و مبلمان:

در صنایع چوب، مثل کارگاه‌های ساخت مبلمان و کابینت سازی، کیسه‌های فیلتر پلی استر برای حذف گرد و غبار و پودرهای ناشی از فرآیندهای برش، سنگ‌زنی و خشک‌کاری استفاده می‌شوند.

نیروگاه‌ها و صنایع حرارتی:

در نیروگاه‌ ها و صنایع حرارتی که پسماند های جامد و گازهای آلاینده تولید می‌ شوند، کیسه‌ های فیلتر پلی استر برای جداسازی و جمع‌آوری ذرات معلق و گازهای آلاینده در سیستم‌های خنک‌کاری و دودکش استفاده می‌شوند.

بهترین زمان تعویض کیسه فیلتر

بعضی از کارخانه ها برای اینکه هزینه های کمتری صرف تعمیر کیسه فیلتر بکنند تعویض ان را به تعویق میندازند که اینکار موجب پایین امدن راندمان فیلتراسیون، پس زدن آلودگی ، بالا رفتن فشار هواکش و دمای موتور آن و در نتیجه صدمان زیان آور جانی و مالی می شود یا بعضی دیگر در زمان خیلی زودتر از آنچه که نیاز می باشد اقدام به تعویض فیلتر ها میکند که سبب بالا رفتن غیر ضروری هزینه ها میگردد.
بهترین زمان تعویض کیسه فیلتر در بازه زمانی 6 ماهه است البته با توجه به میزان فرسودگی و کارکرد خط تولید قادر است 6 ماه تا 1 سال از کیسه فیلتر ها مورد استفاده قرار داد.

کیسه فیلتر پلی استر از چی ساخته می شود؟

کیسه‌ فیلتر پلی استر از موادی به نام پلی‌استر ساخته می‌ شوند. پلی‌ استر ماده‌ ای است که از ترکیب پلیمر ها با عمده‌ ترین ماده سازنده بنزن‌ دی‌ کربونات ساخته می‌شود. این پلیمرها شامل گروهی از موادی هستند که از واکنش استریفیکاسیون بین اسیدها و الکل‌ها تولید می‌شوند.

پلی‌استر به عنوان یک واحد سازنده دارای خواصی نظیر مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه UV و ثبات مکانیکی است. این خواص باعث می‌شود کیسه‌های فیلتر پلی استر به عنوان محصولاتی با کیفیت برای کاربردهای گوناگون مانند فیلتراسیون هوا و مایع و استفاده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

از ویژگی‌ های دیگر کیسه‌ فیلتر پلی استر می‌توان به مقاومت در برابر سایش، زبری کم، قابلیت شستشو و عمر طولانی اشاره کرد. علاوه بر این، آنها می‌توانند برای حفظ موثریت فیلتراسیون و جلوگیری از نفوذ ذرات بیرونی استفاده شوند.

به طور کلی، بر اساس ویژگی‌های مطلوب و نیازهای کاربردی، کیسه‌ های فیلتر پلی استر با توجه به پلیمرهای مورد استفاده در تولید و پوشاندن الیاف مرکب از نوعی پلی استر ساخته می‌شوند.

 نحوه ی ساخت کیسه فیلتر پلی استر

با توجه به ابعاد ساختمان بگ فیلتر و مشخصات طراحی سیستم تمیزکنندگی بگ فیلتر دارای تفاوت می باشد . اکثر بگ فیلترهای طراحی شده با سیستم تمیزکنندگی خودکار پالس جت، یا موتور ویبراتور است که با توجه به نوع آن قادر هستید نوع دوخت و جنس سری نگهدارنده ان را انتخال نمود. برای مثال نوع سری قادر است ساده، دارای حلقه فولادی ، حلقه فنری (Snapp Band) و بست دکمه ای باشد.

مشخصات فنی کیسه فیلتر پلی استر

قطر استاندارد کیسه ها از 15 تا 25 سانتی متر قابل تغییر می باشند اما در حالت نرمال در ابعاد های 18-20 سانتی متر تولید می گردند. طول فیلتر ها از 50 سانت تا 10 متر نیز قابل استفاده است اما طول استاندارد و متناسب 2 الی 3 متر است.
جنس سری فیلتر ها یا به شکل حلقه فولادی می باشد یا به حالت فنری  جهت گیر کردن فیلتر ها به سوراخ های دستگاه غبار گیر به فیلتر کیسه ای وصل می شود.
جنس پارچه کیسه از الیاف پارچه پلی استر با ضخامت 2 تا 5 میلی متر است. تا دمای 90 درجه به طور مداوم و 110 درجه به صورت لحظه ای را تحمل می نماید.
فیلتر های پلی استر نباید شسته گردند.